وزن سیاسی انتخابات جهانگیری اصلاح طلب اصلاح طلبان

وزن: سیاسی انتخابات جهانگیری اصلاح طلب اصلاح طلبان انتخابات مجلس انتخابات ریاست جمهوری اخبار سیاسی و اجتماعی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار پزشکی چاقی در کودکی بسترساز بیماری در بزرگسالی

چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی، چالشی جدی در دنیای امروز است که در صورت بی توجهی، دامنه آن تا بزرگسالی ادامه یافته و علاوه بر ترساندن کودکان به انواع بیماری ها

چاقی در کودکی بسترساز بیماری در بزرگسالی

چاقی در کودکی بسترساز بیماری در بزرگسالی

عبارات مهم : تغذیه

چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی، چالشی جدی در دنیای امروز است که در صورت بی توجهی، دامنه آن تا بزرگسالی ادامه یافته و علاوه بر ترساندن کودکان به انواع بیماری ها، آنان را در معرض تهدیدات جدی سلامت در سنین اوج قرار می دهد.

به گزارش ایرنا، روند زیاد کردن چاقی در دنیا به خصوص در میان کودکان، زنگ خطری است که باید پیش از بروز معضلات جدی تر، نسبت به پیشگیری و یافتن درمان آن اقدام کرد؛ آیا که چاقی کودکان از جمله چالش های بسترساز بیماری در طفولیت و بزرگسالی است.

موضوعی که «زهرا عبداللهی» مدیر دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت، به تازگی در برنامه ای رسانه ای به آن اشاره کرد و با بیان اینکه چاقی در قرن 21 «پدیده قرن» نامیده شده است به طوری که همه کشورها دچار این معضل هستند، گفت: چاقی در کودکان و نوجوانان خطرناک تر هست، چراکه اگر تعداد سلول های چربی زیاد از حد مورد نیاز ساخته شود، در بزرگسالی به محض دریافت کالری و چربی بیش از اندازه به صورت چربی در بدن ذخیره می شود. علت دیگر این است که چاقی و اضافه وزن، زمینه مبتلا شدن به بیماری های دیگر را زیاد کردن می دهد.

چاقی در کودکی بسترساز بیماری در بزرگسالی

وی بیان کرد: کودک چاق در بزرگسالی به نسبت بیشتری به چاقی مبتلا می شود آیا که تمام امراض مثل دیابت، سرطان و بیماری های غیرواگیر در بین افراد چاق، شیوع بیشتری دارند.

عبداللهی تصریح کرد: 20 درصد از کودکان دچار چاقی شکمی هستند، لیکن مصرف روغن، نمک، قند و شکر بیش از حد مجاز و مصرف میوه و سبزی و لبنیات کمتر از میزان مورد نیاز است.

چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی، چالشی جدی در دنیای امروز است که در صورت بی توجهی، دامنه آن تا بزرگسالی ادامه یافته و علاوه بر ترساندن کودکان به انواع بیماری ها

**سونامی رشد چاقی کودکان در کشورهای جهان

براساس گزارش شرکت جهانی بهداشت، روند چاقی در میان کودکان و نوجوانان جهان، از سال 1975 تا سال 2016، ده برابر شده است است به این صورت که در سال 2016، بنا بر آمارهای اعلام شده، 6 درصد از دختران و 8 درصد از پسران چاق عنوان شده است اند در صورتی که این رقم در سال 1975 کمتر از یک درصد جهت هر دو گروه دختر و پسر بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است که تا سال 2022 با آمار عجیبی از چاقی و اضافه وزن کودکان روبه رو خواهیم بود.این آمار بر اساس اندازه گیری وزن و قد 129 میلیون نفر در کشورهای متفاوت صورت گرفته است که شرکت جهانی بهداشت را واداشته تا خواستار مقابله با مصرف بیش از اندازه خوراکی های چاق کننده شود.

چاقی در کودکی بسترساز بیماری در بزرگسالی

**برآوردسازی چاقی کودکان از 2 سالگی

چاقی در کودکان به اوضاع زیاد کردن و تجمع توده چربی به شکل منفی در بدن کودک اطلاق می شود، وضعیتی که دکتر «فرزانه عباسی» فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم کودکان در مورد نحوه اندازه گیری آن گفت: جهت سنجش چاقی از شاخص هایی استفاده می شود که یکی از آن ها شاخص توده بدن است که بر اساس وزن و قد کودک و منحنی های خاصی که جهت آن تعبیه شده، اندازه گیری می شود. این سنجش از سن 2 سالگی کودکان و با توجه به جنسیت آنان صورت می گیرد.

وی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: اگر شاخص توده بدنی از 85 درصد بالاتر باشد به آن اضافه وزن اطلاق و در صورتی که 95 درصد یا زیاد باشد چاقی محسوب می شود.

چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی، چالشی جدی در دنیای امروز است که در صورت بی توجهی، دامنه آن تا بزرگسالی ادامه یافته و علاوه بر ترساندن کودکان به انواع بیماری ها

**پیامدهای چاقی در کودکان

فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم کودکان همچنین اظهار داشت: چاقی مفرط در کودکان، از دو منظر مهم روی کودکان اثر می گذارد: نخست از منظر روحی- روانی است به این معنا که کودکان چاق در میان همسالان یا در نگاه اطرافیان، بیش از سایرین مورد تمسخر قرار می گیرند بر همین اساس دچار اختلالات سایکولوژی می شوند. به مرور خود را از محیط دور می کنند که در این صورت یا منزوی می شوند یا پرخاشگر و خشونت طلب.

چاقی در کودکی بسترساز بیماری در بزرگسالی

عباسی افزود: از نظر بهداشت و سلامت هم کودکان چاق، مستعد یکسری بیماری های خاص مانند دیابت، زیاد کردن فشار خون، اختلالات خواب و بیماری های قلبی هستند. در مواردی هم بیماری های کبدی و بلوغ زودرس دامنگیر آنان می شود. عفونت های پوستی، آسم و اختلالات تنفسی هم از دیگر تبعات چاقی روی کودکان است.

به بیان وی، با ذکر تمام این موارد، باید گفت در صورت عدم پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی های زودرس، در بزرگسالی بیماری های قلبی عروقی به همراه دارد و کودک، مستعد دیابت نوع 2 یا سکته مغزی و چربی خون اوج می شود.

**افزایش روند چاقی در تک فرزندان

چرایی چاق شدن کودکان در دهه های اخیر، پرسش دیگر خبرنگار علمی ایرنا بود که دکتر عباسی در پاسخ به آن گفت: دلایل چاق شدن کودکان، گسترده است که در وهله نخست به محیط، سپس ژنتیک و عادت های غذایی نادرست یا مخلوطی از همه این عوامل بازمی گردد.

به بیان عباسی، ریز فکتورها یا ریسک های خطری که در کودکان منجر به چاقی آنان می شود به چاق بودن پدر و مادر و ژنی که از آنان انتقال یافته می شود، بستگی دارد.

وی راجع به فاکتورهای محیطی دخیل در چاقی کودکان هم اظهار داشت: روی آوردن خانواده ها به تک فرزندی، باعث شده است تا توجه خاص ای از سوی والدین به فرزند معطوف شود و همین امر، یک نوع فرزند سالاری را دامن زده تا آن جا که نقش و دخالت والدین در تعیین نوع غذای فرزند کمرنگ شده است است و فرزند نوع تغذیه خود را تعیین می کنند که همین امر به چاقی آنان دامن زده است.

«تغذیه غلط هم یکی دیگر از فاکتورهای محیطی موثر بر چاقی کودکان است.مشاهده شده است خانواده ای با اوضاع اقتصادی پایین، فرزندی چاق دارند که با اندک بررسی می توان دریافت علت این است که این خانواده ها غذاهایی که انرژی و پروتئین کافی جهت رشد فرزند دارد را از او دریغ کرده و در ازای آن، غذاهایی پرکالری ولی فاقد ارزش غذایی را جایگزین کرده اند همانند چیپس و پفک.»

**شکاف غذایی، چاق کننده کودکان

غذا نخوردن خانواده ها در کنار هم از دیگر عوامل چاقی فرزندان هست، موضوعی که عباسی راجع به آن گفت: بررسی ها نشان می دهد که فرزندانی که در هفته بیش از 5 وعده غذای را با والدین صرف می کنند، ریسک چاقی کمتری دارند و در برابر آنان که کمتر از سه وعده را با والدین و زیاد با دوستان یا در محیط بیرون غذا می خورند دچار چاقی می شوند آیا که نظارتی بر نوع و سلامت غذای آنان نیست.

مدرسه و محیط آموزشی هم به علت این که متخصص تغذیه نظارتی بر نوع غذاهای ارایه شده است به دانش آموزان ندارد، نقش بسزایی در چاقی آنان دارد.

**کم تحرکی عامل دیگر چاقی

عباسی با اشاره به نقش محیط اجتماعی و آموزشی در کم تحرکی کودکان و در نتیجه چاقی آنان گفت: فعالیت فیزیکی کودکان در محیط هم تاثیر زیادی بر روند چاقی آنان دارد. به این معنا که پیش از این کودکان، آزادانه در کوی و برزن به فعالیت بدنی می پرداختند ولی با عوض کردن شرایط و بافت زندگی، به دلایلی همانند خطرات احتمالی در جامعه که فرزندان را ترساندن می کند، والدین ترجیح می دهند که کودک زیاد در منزل باشد و با وسایل الکترونیکی و دیجیتالی اوقات گذراند. همین امر، دلیلی بر زیاد کردن جمعیت کودکان چاق در جوامع متفاوت شده است است.

**کنترل و نظارت، راهکار مقابله با اضافه وزن

مصرف میوه و سبزیجات، زیاد کردن تحرک بدنی، کم کردن استرس و توجه والدین به حفظ وزن سالم خود و فرزندان در کنار از بین بردن عادات بد غذایی از جمله راهکارهای چربی سوزی در کودکان است.

عباسی ضمن بیان این مطلب، افزود: تمام پیامدهای چاقی که ذکر شد قابل درمان است به شرط آن که چاقی کودکان از سن دوسالگی کنترل شود. دیده شده است فرزند هایی که از شیر مادر به مدت وقت طولانی استفاده می کنند ، در بزرگسالی کمتر دچار چاقی شده است اند. موضوعی که والدین باید در نظر داشته باشند تا فرزند خود را از بیماری هایی همانند دیابت نوع2، بیماری قلبی و سکته بر حذر بدارند.

‘همچنین تشویق فرزندان به تحرک زیاد و آشتی آنان با طبیعت، تبلیغ رسانه ها در جهت اطلاع رسانی به والدین و فرزندان جهت داشتن زندگی سالم و مهیا کردن فضای اجتماعی مناسب جهت انجام هر نوع فعالیت ورزشی از دیگر مواردی است که می تواند از بار سنگین اضافه وزن و هزینه های جانبی آن بکاهد. ‘

واژه های کلیدی: تغذیه | فرزند | بیماری | والدین | کودکان | فرزندان | اضافه وزن | تک فرزندی | اضافه وزن

برای دانلود باید در سایت ثبت نام کنید و احراز هویت را انجام دهید.
دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار